miercuri, 25 martie 2015

Alegerile pe care le facem apartin si vietii noastre anterioare



"Viaţa e suma tuturor alegerilor pe care le facem, atât conştient cât şi inconştient. Dacă ne putem controla alegerile, putem controla fiecare aspect al vieţii noastre. Putem descoperi libertatea care se ascunde în capacitatea de a ne controla."Robert F. Bennete

Zilnic facem alegeri de la cele mai mici la cele mai complexe, de la cele mai marunte la cele mai semnificative, care pe mai tarziu o sa ne influenteze atat in modul nostru de a ne dezvolta ca fiinte umane, cat si in modul nostru de a aduce o noutate in ceea ce reprezinta lumea in care ne scriem "povestea", numita viata.
Alegerile sunt purtatoare si creatoare a comportamentelor noastre viitoare, nu putem sa facem o alegere fara sa nu luam in calcul ca noi suntem singurii responsabil de ceea ce o sa urmeze in urma alegerilor pe care le-am facut. Ceea ce m-a determinat sa scriu acest articol despre alegeri este o discutie pe care, am avut-o cu un coleg, care m-a intrebat "Cum poate o mama sa stie ca a facut alegera potrivita in a pastra sarcina stiind ca o sa urmeze sa aduca pe lume un copil cu nevoi speciale?" Raspunsul meu a fost unul spontan; sunt alegeri pe care le facem cu sufletul si cu inima si sunt alegeri care se fac numai cu ratiunea, in cazul mamelor care afla ca exista posibilitatea de a aduce pe lume un copil cu nevoi speciale alegerile sunt purtatoare de sentimente , de afectiune, de iubire si de ratiune in acelasi timp. Aceste persoane , sunt persoanele puternice, care nu au fost alese intamplator sa faca aceasta alegere, sunt persoanele care dincolo de cuvinte au o karma de indeplinit. O mama o sa stie ca ceea ce a facut este alegerea potrivita pentru ca exista un echilibru in tot ceea ce ni se intampla si cu siguranta atat ea cat si noi cei care facem alegeri , reusim mai devreme sau mai tarziu sa intelegem ca ceea ce traim e ceva ce trebuie indeplinit, e ceva ce a fost scris sa fie asa.
 Cu siguranta sunt alegeri pe care le facem datorita a ceea ce s-a intamplat cu noi intr-o viata anterioara, sunt convinsa ca nimic nu se intampla, doar asa sa se intample, totul se intampla cu un motiv si motivul sta in puterea noastra de a accepta ceea ce traim  zilnic.
Alegerile le facem atat in plan constient cat si in plan inconstient si o sa va dau cate un exemplu avand la baza modelul  celor  trei instante propus de Freud  si anume :"Sinele", "Eul" si "Supra-Eul".
Sinele - reprezinta un rezervor primitiv si neroganizat de impulsuri, izvorul emotional al impulsurilor si al dorintelor impulsive, locul reprezentarilor  si comportarilor arhaice ale refularilor. In acest caz cand vorbim despre alegeri ne gandim la comportamentele impulsive , la decizile luate pe moment si care mai apoi pot sa conduca la regrete si la dorinta de a "repara" ceva ce nu mai este, dar pot in acelasi timp sa aduca bucuria si satisfactia ca am dat crezare unui impuls, dar si in acest caz atat pozitiv cat si negativ, trebuie sa ne asuma rezultatul  alegerilor noastre.
Eul - il intalnim la limita dintre constient si inconstient, este instanța trecerii la acțiune, a funcției de adaptare la realitate și de investigare a realității. "Eul" derivă din "Sine" și reprezintă "Sinele" în viața reală conștientă, cu alte cuvinte, modulează necesitățile impulsive într-o formă adaptată la realitate. In acest caz alegerile viitoare sunt o continuitate a ceea ce sinele a realizat , transformandu-le in realitate. Chiar daca , in mod constient am fost convinsi ca nu este alegera ceea mai potrivita intr-un anumit caz , odata cu aparitia "Eului", alegerea impulsiva ia forma naturala, reala.
Supra-Eul repezinta  instanța superioară, domeniul constiintei, al valorilor, al idealurilor, al preceptelor și interdicțiilor, al reprezentărilor morale. Practic supra-eul este rezultatul final al alegerilor noastre. 
 Inainte de a face o alegere, ea trece prin filtrul gandirii, este procesata si apoi ajunge in realitate la forma finala aceea pe care vrem fiecare dintre noi sa o expunem si atunci suntem oarecum obligati sa mergem mai departe fiind constienti si de alegerile pe care le facem.
Daca alegem sa suferim pentru ca o relatie s-a pierdut, este alegerea noastra nu a partenerului , nu invinovatim persoana care a incetat relatia pentru un comportament ales de noi. Daca alegem sa suferim ca am dorit o schimbare pe plan profesional, nu invinovatim apropriati ca nu ne-au avertizat in legatura cu ceea ce urma sa se intample, trebuie sa ne asumam proprile alegeri. Traim impreuna cu cei din jurul nostru, dar ei nu sunt creatorii vietii noastre, noi suntem singurii "pictori" sau "sculptori", a ceea ce numim viata noastra. 
Alegerile ne definesc pe fiecare in parte , de aceea am spus in titlul articolului ca ele apartin si vietii noastre anterioare pentru ca inainte de a  fi aici si acum, noi cum va spuneam si in alte articole am traversat un lung drum al cautarii si al recunoasterii totodata. Daca intr-o viata anterioara nu am incheiat un ciclu care se cerea a fi incheiat , e posibil ca alegerile pe care le facem in prezent sa fie in stransa legatura cu ceea ce a fost atunci. Important e sa stim ca ceea ce se intampla "aici si acum", nu este la rodul intamplarii.
"Unele intamplari din viata omului par neverosimile , desi sunt adevarate."Balzac 


vineri, 20 martie 2015

Povestea Sindromului Down- Dincolo de Aparente- Vazuta prin ochii a trei persoane minunate

"Oamenii se cunosc în funcție de împrejurări.
 Sufletele se întîlnesc dincolo de orice împrejurare." Chris Simion





Sindromul Down a fost identificat in 1959 de catre Lejeune, M Gauthier si R. Turpin.
Astazi in Romania la fiecare 800 de copii ce se nasc , unul are sindrom Down, studiile realizate arata ca in tara noastra sunt aproximativ 3000 de persoane cu Sindrom Down. Un studiu efectuat in anul 2011, in judetul Neamt a aratat ca aici au fost inregistrate 209 persoane cu Sindrom Down. (“Sa vorbim cine este  persoana cu Sindrom Down?”- Asociatia Riana)  Prezenţa unor tasaturi fizice comune ale copiilor cu sindrom Down nu reprezintă indicii ale abilităţilor viitoare şi nici ale capacităţii de a învăţa.
21 Martie  ne ofera inca o data posibilitate sa vedem dincolo de aparente. Cu totii stim ca Sindromul Down nu este acel cromozom in plus (47 in loc de 46), dar asta nu inseamna ca privam copilul sau persona cu Sindrom Down de dreptul la fericire.
In fiecare saptamana ma intalnesc cu trei copilasi minunati cu Sindrom Down ( chiar daca doi dintre ei nu mai sunt copilasi ci adulti tineri) pentru mine tot copilasi dragi  raman.
O sa va spun povestea de viata a acestor trei persoane minunate, sunt beneficiari ai proiectului in care eu activez ca psiholog clinician “Retele mobile de servicii de recuperare la domiciliu pentru copii si tineri cu dizabilitati din mediul rural”.  Tin sa precizez ca, am primit acordul partintilor si apartinatorilor legali sa va spun povestea lor .
Ianis , este un baietel minunat in varsta de 8 ani, care datorita faptului ca prezinta o usoara intarziere in dezvoltare in prezent este in clasa intai, dar este integrat la o scoala de masa si asta m-a bucurat tare mult.  Din ziua  in care l-am intalnit a fost ceea ce se numeste “dragoste la prima vedere”, m-a imbratisat dupa prima sedinta si la plecare mi-a spus in stilul caracteristic “Pupi”, s-a ridicat pe varfuri sa imi dea un pupic si m-a imbratisat tare. Ziua aceea a fost pentru mine o zi colorata de o imbratisare calda si sincera. Ceea ce copiii cu Sindromul Down ofera este dincolo de cuvinte. Toti copiii sunt speciali si minunati, dar  copiii cu Sindrom Down sunt speciali prin modul de a-si manifesta emotile si sentimentele. Progresele sunt mici, dar sigure si am intalnit  o mamica speciala , care face tot ce poate pentru minunea ei de zi cu zi. Un copil care este crescut intr-un mediu vesel, frumos organizat si ingrijit, intodeauna o sa aiba o sansa in plus de a spune celor din jurul lui “Eu pot si merit mai mult!”.
Teodora, este o tanara in varsta de 19 ani cu Sindromul Down, o tanara timida, dar care stie sa ofere un zambet atunci cand ai nevoie. Problemele de santate pe care le are Teodora , corelate cu problemele specifice datorita Sindromului Down , incetinesc oarecum procesul de recuperare, dar noi  incercam prin prezenta noastra acasa la ea saptamana de saptamana, sa o facem pe Teodora in timp sa spuna singura ceea ce isi doreste si sa se faca inteleasa de cei din jurul ei. Ne dorim ca Teodora sa fie cu un pas spre independenta. Pentru ca prezinta si probleme de  greutate (obezitate), ea beneficiaza si de un program bine structurat de gimnastica medicala, iar sedintele de gimnastica medicala o  fac sa zambeasca mereu, saptamana aceasta la sedinta de terapie ocupationala mi-a spus ca vrea sa se puna la dieta, cand am intrebat-o ce e aceea o dieta, a spus ca vrea sa slabeasca , dupa ce cateva sedinte la rand fiecare specialist in parte a incercat sa ii explice intr-un mod placut de ce trebuie sa avem grija la ceea ce mancam si cum ne afecteaza oraganismul .
Alexandra, este o tanara domnisoara in varsta de 23 de ani, tot cu Sindromul Down, ea locuieste impreuna cu mama si cu nepotul ei, care din nefericire este imobilizat si el, fiind in scaun rulant, dar  la fiecare sedinta de recuperare  amandoi ne primesc zambind si cu o caldura greu de descris. Alexandra, desi prezinta o forma grava a Sindromului Down, sufera si de obsezitate  este o tanara domnisoara harnica si foarte ascultatoare, fiind o fire mai timida , nu reuseste sa iasa din casa decat foarte rar. La vara ne-am propus sa iesim la o plimbare in grup. J.  Mama Alexandrei, respectiv bunica baiatului , este o doamna eroina, are grija de ei doi si mai are in grija inca o nepotica , desi starea sanatate a doamnei nu e una foarte buna, niciodata cand am fost la recuperare nu s-a plans ca nu mai poate, dimpotriva mereu am gasit-o cu zambetul pe chip si dornica sa mai faca ceva frumos pentru copilasii speciali pe care ii are in grija.
Toate trei povestile pe care vi le-am prezentat sunt un exemplu de a merge mai departe pentru mine si din care sunt sigura ca o sa raman cu amintiri frumoase si cu satisfactii profesionale pe masura. Aceste trei povesti reprezinta cazuri greu incercate de viata, situatia lor nu este una roz nici finaciar, nici social, dar merg mai departe cu incredere, perseverenta si dorinta de mai bine si cel  mai important nici una din persoanele din aceste trei povesti nu au uitat sa zambeasca si sa creada mereu ca dupa ploaie intodeauna apare soarele.


luni, 16 martie 2015

Conexiuni importante intre grupul social, lista de sarcini si comportamentul copilului cu TSA

Oamenii se cunosc în funcție de împrejurări. Sufletele se întîlnesc dincolo de orice împrejurare” - Ce ne spunem cand nu ne vorbim- Chris Simion




In cel mai recent articol scris pentru revista “Ultrapsihologie.ro”, in care am vorbit despre solutii si tehnici pentru copilul cu autism, va spuneam despre lista de sarcini, despre care am vorbit la un moment dat si intr-un articol de pe blog.  In acest articol o sa dau un exemplu conceret despre modalitatea de completare a acestei liste de sarcini, dar o sa va povestesc si despre conexiunile importante care rezulta din aplicarea in mod constant si corect a acestei liste de sarcini si comportamentul copilului sau adultului cu autism in ceea ce priveste interactiuniea sociala.
Exista situatii in care de un copil cu autism se ocupa si alte persoane in afara de parinti cum sunt educatorii sau persoana care il ingrijeste in timp ce parintii sunt la service sau in cazul in care mama creste singura copilul cu autism, acesta metoda de a invata copilul cu autism sa inteleaga ce se intampla in jurul lui este una propice si cu rezultate foarte bune si cand afirm acest lucru o fac din ceea ce am experimentat in lucrul meu cu copiii si parintii cu autism.
Avantajul completarii acestei liste de sercini consta in faptul ca cele cinci puncte sunt descrise pas cu pas, la fiecare actiune spearata a sarcinii. Astfel copilului i se explica intr-un mod clar si conceret ceea ce se asteapta de la el. Atunci cand folosim aceasta lista de sarcini pentru un copil non-verbal putem sa ne folosim si de pictograme in cadrul listei de sarcini astfel incat sa fie cat mai vizibil pentru el comportamentul asteptat de la el. Daca , folosim aceasta lista pentru un copil  sau adolescent diagnosticat cu Sindrom Asperger, care prezinta un nivel inalt functional, atunci pictogramele nu isi au locul , pentru ca ar putea sa apara plictiseala si in plus trebuie mereu sa dezvoltam cat mai mult capacitatile functionale acolo unde potentialul este deja unul inalt. In cazul copiilor cu Asperger, putem chiar complete lista de sarcini impreuna cu el.
Trebuie sa incercam sa fim cat se poate de consecventi si perseverenti in ceea ce ii cerem copilului, astfel incat el sa nu devina confuz atunci cand pe lista de sarcini apar schimbari. Schimbarile trebuie sa apara numai in momentul in care ceea ce se gaseste pe lista de sarcini se indeplineste dupa folosirea ei cu usurinta si trebuie ca schimbarile sa fie gradate.
Supravegherea este un punct important in folosirea corecta a listei de sarcini si anume , copilul cu autism o sa aiba nevoie intodeauna de o forma de supraveghere, chiar si cand o sa fie mai matur , deficenta autista din nefericire ramane, chiar daca nu mai e la acelasi nivel, odata cu aprofundarea si dezvoltarea in acelasi timp a capacitatilor lui. De aceea trebuie sa  incercam sa pastram in modul in care abordam situatia cat mai multa distanta, dar sa ramanem totusi intr-o oarecare masura in apropriere , ca sa-l putem sprijini in situatii noi sau mai dificile. Dar trebuie sa fim extreme de atenti cum si ce sprijin ii oferim pentru ca revenirea la o super- protectie  poate conduce la  regresie, iar atunci este bine sa-l sprijinim cat mai putin si  sa-l plasma din nou in “CE”, daca este necesar clarificati din nou de ce l-ati sprijinit, dar apoi va retrageti. “Mama te-a ajutat odata pentru ca haina are un fermuar nou, dar data viitoare o sa te inchizi singur la haina”
Lista de sarcini poate sa fie pe domenii de activitate astfel incat ea poata sa cuprinda si activitati sociale , pe care l-a inceput pentru a se obisnui cu ele pot sa fie simulate acasa pentru ca,  mai apoi cand el se intalneste cu aceste activitati sociale sa poata sa aiba comportamentul dorit de mediu.
Copiii diagnosticati cu TSA pot avea dificultati in a descifra semnele importante in plan social si atunci este nevoie de o pregatire intense in ceea ce priveste interactiunea in plan social. Grupurile sunt un punct important in dezvoltarea copilului cu TSA din acest punct de vedere. In cadrul grupului de dezvoltare personala pentru copii , am avut pe langa 4 copii fara problem de sanatate si un baietel diagnosticat cu Asperger si o fetita cu hidrocefalie infantile, am ales sa formez astfel grupul pentru ai ajuta pe copii sa-si dezvolte empatia si abilitatile in relatile interpresonale si ai ajuta sa inteleaga ca acceparea si prietenia sunt primul pas prin care poti sa ajuti pe cel de langa tine.  Grupurile ii ajuta pe copiii cu probleme sa se simta acceptati , apreciati,  iubiti si intelesi, pot sa observe alte comportamente pozitive si astfel pot sa constientizeze mult mai usor comportamentele lor negative.
Mai jos o sa redau un model de lista de sarcini completat, numele folosit si situatia redata in aceest model sunt fictive :
CAND
CE
CUM
CINE
UNDE
7.00
Trezirea
Mama il striga, Alex se trezeste si ea se scoala
Alex si mama
In dormitor
7.01
Face pipi
Stand pe toaleta
Alex
Pe WC in baie
7.03
Spalarea
Dupa schema cu un burete
Alex cu ajutor
La chiuveta din baie
7.05
Imbracarea
Mama ii da lui Alex hainele si ii spune ce trebuie sa faca
Alex cu ajutorul mamei
In dormitory pe covor in fata patului.
7.15
La bucatarie
Cu ghiozdanul luat cu el si lasat in hol
Alex
Prin hol

Alte articole despre autism si copiii cu TSA, puteti citii pe blogul meu personal sau ma puteti contacta la adresa de e-mail. Sper sa gasiti acest articol benefic pentru dumneavoastra si copilasii dumneavoastra.