joi, 19 august 2010

Psihologie

Nu am mai avut timp sa intru sa imi mai astern cateva ganduri aici, insa in aceasta noapte ptr ca inca nu imi este somn o sa incerc sa va povestesc putin ce este psihologia, ptr cei care poate va intrebati acest lucru, atunci cand auziti pe cineva ca studiaza psihologia sau este viitor psiholog ..etc.
Probabil va intrebati ce m-a determinat sa scriu tocmai acum despre acest aspect avand in vedere ca o parte din "articolele" mele au legatura cu psihologia (din pricina viitoarei mele profesii) ... sa nu o mai lungesc "vorba multa , saracia omului" nu?
Astazi, cand ma intorceam acasa cu autocarul de la Sibiu , langa mine s-a asezat un tanar de la teologie...nu va mai spun cum am ajuns sa povestim , insa ideea e ca, a aflat ca sunt studenta la psihologie si au urmat mai multe intrebari...
Una dintre intrebari era: "Ce este psihologia, cum definesc eu psihologia?

Pot sa va spun ca au fost multe incercari de a definii psihologia ca stiinta , dintre aceste incercari am sa citez doar cateva :
M. Zlate (2000) identifică în istoria psihologiei o serie de modalităţi de definire a ei: definiţiile tip butadă, tip metaforă, etimologice, comprehensive etc. Surprinzând specificul fiecăreia, autorul menţionat le relevă contribuţia la precizarea caracterului de ştiinţă (frecvent contestat) al psihologiei. Definirea psihologiei prin expresii tip butadă exprimă cel mai accentuat dificultatea de a-i afirma caracterul de ştiinţă.
De exemplu, Max Mayer afirmă că psihologia este „ştiinţa studiată de psihologi”, McNemar că este „ştiinţa comportamentului studenţilor din primul ciclu”. O definiţie precum aceea că psihologia este ”Ştiinţa comportamentului şobolanului alb” ridică şi mai multe probleme în înţelegere a specificului acestei ştiinţe.

Dupa cum am precizat ,exista si definitii metaforice in ceea ce priveste definirea psihologiei ca stiinta cum ar fi " este o ştiinţă a inimii” (Kirk J. Schneider, 1998). "
Pavelcu , vine cu o negare si el spunea in felul urmator "Psihologia nu-i fizica, Psihologia nu-i fiziologie, Psihologia nu-i sociologie", astfel stabileste mult mai clar ceea ce este si ce ar trebui sa fie pentru a putea spune ca este stiinta.
Desigur, intalnim si definitiile etimologice "în greacă ,,psyche” = psihic şi ,,logos” = ştiinţă) şi afirmă că ,,psihologia este ştiinţa psihi­cului” si aici eu am adus o completare si anume ca, M.Zlate spunea un pic mai clar ca psihologia este stiinta care studiaza psihicul (procese, însuşiri, mecanisme psihice)
Acesta din urma fiind si definitia pe care mi-a dat-o baiatul cu, care am stat de vorba, fiind la teologie a tradus cuvantul care provenea din limba greaca.
Aceasta definitie a fost contestata , dar e una dintre definitiile care explica putin mai clar ce este psihologia, desigur pentru a putea fi mult mai explicita ar trebuie sa definim acum psihicul, in momentul in care vom aduce argumente concludente la ceea ce insemana psihic se contureaza clar si domeniul de investigare a psihologiei.
Dificultăţile de definire a psihologiei ca ştiinţă provin din dificultăţile de a soluţiona nenumărate probleme îndelung controversate pe tot parcursul dezvoltării cunoaşterii psihologice.
O alta intrebare care imi este adresata frecvent si de care nu am "scapat" nici de aceasta data a fost : " Daca te uiti in ochii mei si eu te mint acum, poti sa iti dai seama ca mint?"
E un mit pe care cred ca multi dintre voi il cunoasteati , un psiholog nu se uita in ochii tai si iti spune "ma minti", desigur daca e sa vorbim despre o consiliere, o psihoterapie, o testare et.,, acolo poti sa observi cand o persoana disimuleaza , insa nu si la un simplu om pe care il intalnesti in autobuz sau pe strada si brusc ma ult in ochii lui sau ai ei , imi spune o fraza si eu ii spun ca minte... gresit !
O sa ma opresc aici deocamdata, dar daca aveti intrebari, curiozitati, va astept ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu